Kesä tuo kärpäset ja muut ryömivät otukset

01.06.2017, Vihannin apteekki

Kesä herättää luonnon täyteen loistoonsa. Valitettavasti samaan aikaan heräävät ei niin miellyttävät luonnon ”ystävämme”, hyttyset, paarmat, ampiaiset, mehiläiset, punkit, käärmeet ja loppukesällä ilkeitä iho-oireita aiheuttavat hirvikärpäset.

 

Hyttysenpiston aiheuttamaan kutinaan saa helpotusta hydrokortisonia sisältävistä voiteista. Hydrokortisonivoide on hyvä varata kesälääkekaappiin jo hyvissä ajoin ennen kesän alkamista, jos sitä ei siellä ennakkoon ole. Hydrokortisonivoiteet soveltuvat hyttysenpiston aiheuttamiin kutiaviin paukamiin. mutta myös muihin kutiaviin ihottumiin ja auringonpolttamiin. Antihistamiinipuikko on myös hyvä ja kätevä vaihtoehto hyttysenpiston aiheuttamaan kutinaan, ja se kulkee hyvin mukana. Muista kuitenkin huolehtia, ettet jätä sitä suoraan auringonvaloon tai lämpimään paikkaan. Voimakkaisiin ihoreaktioihin apua saa lisäksi suun kautta otettavista antihistamiineista. Lapsille soveltuvat valmisteet ovat yleensä miedompia ja esimerkiksi suun kautta otettavia valmisteita löytyy hyvin rajallisesti. Kysy lisää apteekin farmaseuttiselta henkilökunnalta lääkkeen soveltuvuudesta.

 

 

Punkit heräävät henkiin jo varhain keväällä, kun päivän keskilämpötila nousee yli 5 plusasteeseen. Punkki on ikävä kaveri, joka pahimmillaan saattaa levittää vakavia sairauksia kuten borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta. Punkit viihtyvät korkeassa nurmikossa, joten pihapiirin nurmikko ja aluskasvillisuus on hyvä pitää lyhyenä. Myös rannikkoseudun korkeat kaislikot ja heinikot ovat mieluisia punkkien lymypaikkoja. Ennaltaehkäisevästi kannattaa pukeutua pitkälahkeisiin ja –hihaisiin vaatteisiin liikuttaessa alueilla joilla puutiaisia on liikkeellä. Päivittäinen punkkisyyni kannattaa ottaa tavaksi erityisesti, jos on liikkunut alueilla, jossa punkkeja on tavattu. Ihmisten lisäksi myös kotieläimet, kuten koirat kissat voivat saada punkkitartunnan. Hyvään kesälääkekaapin varustukseen kuuluu myös punkkipihdit ja ihondesinfiointiaine punkin poistoa varten. Koirille ja kissoille apteekista löytyy punkkikarkotteina valeluliuoksia tai pantoja. Kysy apteekista lisää.

 

Ampiaiset ja mehiläiset voivat aiheuttaa ikäviä iho-oireita erityisesti herkille henkilöille. Lieväoireisiin ampiaisen ja mehiläisen pistokohtiin voi voidella hydrokortisonivoidetta. Kyynpurema on vaarallinen erityisesti lapsille, mutta voi olla sitä myös aikuisille. Kyynpurema vaatii aina lääkärikäynnin. Puremakohta tulee asettaa lepoon. Ensiavuksi on myös hyvä varata lääkekaappiin Kyypakkaus, joka otetaan tarvittaessa pakkauksen ohjeen mukaan mahdollisimman pian kyynpureman jälkeen. Kyypakkaus soveltuu lisäksi ampiaisen- ja mehiläisenpiston aiheuttamiin voimakkaisiin iho-oireisiin. Kyypakkauksen säilytyksessä on hyvä huomioida, ettei se pääse jäätymään, esimerkiksi kesän jälkeen kesämökillä tai asuntovaunussa.

 

Joka tapauksessa nautitaan kesästä ja toivottavasti myös aurinkoisesta sellaisesta.

Toivotamme asiakkaillemme oikein ihanaa ja rentouttavaa kesää.

Lue lisää »

Laihdutusvalmisteet painonhallinnan tukena

03.05.2017, Vihannin apteekki

 


Kevään edetessä aikakauslehdet alkavat hiljalleen täyttyä erilaisista ruokavalio- ja treenivinkeistä ja televisiossakin mainostetaan milloin mitäkin laihdutusvalmistetta. Lisäksi nurkan takana odottavat alkukesän juhlat saavat monet haaveilemaan hoikemmasta olemuksesta paremman ulkonäön ja ehkä myös terveemmän elämän toivossa.

 

Jotkut meistä haksahtavat nopeiden tulosten toivossa pikadieetteihin, jotka saattavat kyllä tuoda nopeasti toivottuja laihdutustuloksia mutta joiden päätyttyä tiputetut kilot tulevat helposti takaisin. Oikea tie painonpudotukseen ja -hallintaan alkaa nykyisten elintapojen (erityisesti ruokavalio ja liikunta) terveysvaikutusten tiedostamisesta, elintapamuutosten tarpeellisuuden ymmärtämisestä, toteuttamisesta ja lopulta uusien elintapojen ylläpitämisestä.

 

Edellä mainitut asiat eivät tapahdu hetkessä, minkä vuoksi moni kaipaa painonpudotukseen ja -hallintaan lisätukea mm. ravintolisien muodossa. On muistettava, että ns. laihdutusvalmisteet eivät yksinään vaikuta tehokkaasti painoon, mutta yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon ja säännölliseen liikuntaan niistä saa lisätehoa projektin toteuttamiseen. Seuraavaksi kerrotaan hieman markkinoilla olevista valmisteista ja ravintoaineista, joita voidaan käyttää joko laihdutuksen tai painonhallinnan tukena.

 

CLA eli konjugoitu linolihappo

Konjugoitu linolihappo on ryhmä omega-6-rasvahappoja, jotka ovat välttämättömiä elimistölle. CLA ei yksinään vaikuta painoon mutta voi auttaa lihaskasvua rasvakudoksen pienentyessä. Luonnollisia CLA:n lähteitä ovat esim. kananmuna ja naudan liha.

 

Konjak

Konjak-valmiste sisältää glukomannaania, joka on Amorphophallus konjac-juurimukulasta saatava kasvikuitu. Glukomannaani turpoaa kosteassa ympäristössä, sillä se sitoo paljon vettä. Tämän ominaisuuden vuoksi sitä käytetään lisäämään kylläisyyden tunnetta ja vähentämään syödyn ruoan määrää. Toisena tehoaineena Konjakissa on kromi. Konjak auttaa pienentämään aterioiden annoskokoja sekä hillitsee nälkää ja makean himoa. Konjakin käytön aikana tulee juoda riittävästi nestettä halutun tehon aikaan saamiseksi.

 

 

Kromi

Kromi on hivenaine, joka tasoittaa verensokeritasojen vaihtelua ja tästä johtuvaa makeanhimoa. Kromitablettien käyttö voi auttaa mm. sellaisia henkilöitä, joilla on ongelmia verensokerin kanssa, mutta ei vielä varsinaista diabetesta. Luonnollisia kromin lähteitä ovat esim. maksa, maapähkinät sekä täysjyvävilja.

 

 

Reformi Kromi 50 mikrog 100 tabl.

 

 

Orlistaatti

Orlistaatti on ainut lääkevalmiste ylipainon hoitoon ja se heikentää rasvan imeytymistä elimistöön.  Lääkkeen käytön aikana pyritään siihen, että aterioiden energiasta korkeintaan 30 % tulee rasvasta ja että välipalat ovat vähärasvaisia. Ruoan rasvan määrää tulee rajoittaa, sillä lääkkeen käyttö rasvaisen ruoan yhteydessä voi aiheuttaa mm. rasvaripulia.  Orlistaattia voi ostaa ilman reseptiä, mutta ennen valmisteen hankkimista kannattaa ensin keskustella joko lääkärin tai farmaseutin kanssa.

 

Vihreä tee

Vihreää teetä valmistetaan Camellia sinensis -kasvista. Vihreän teen sisältämät kofeiini ja katekiiniset polyfenolit lisäävät energian kulutusta lisäämällä lämmöntuotantoa. Vihreäteeuute hillitsee rasvoja pilkkovien entsyymien toimintaa ruuansulatuksessa. Vihreällä teellä on myös paljon muita terveysvaikutuksia.

 

XL-S Medical

XL-S Medicalin teho perustuu viikunakaktuksen lehdistä peräisin oleviin liukenemattomiin kuituihin. Nämä kuidut sitovat ruoasta saatavia rasvoja. Rasvojen ja kuidun muodostama kompleksi ei pääse imeytymään suolistosta ja päätyy ulosteen mukana pois elimistöstä.  XL-S Medical sitoo jopa 28 % ruoan sisältämästä rasvasta, hillitsee ruokahalua ja tasapainottaa suoliston toimintaa. Terveellisen ruokavalion rinnalla käytettynä XL-S Medical voi nopeuttaa laihtumista. Valmistetta on saatavilla sekä tablettina että jauheena. Jotta XL-S Medical toimisi kunnolla, suositellaan sen käytön aikana juomaan nestettä ainakin 2 litraa päivässä.

XL-S Medical

 

 

 

Pysyvä tulos painon pudotuksessa ja hallinnassa saavutetaan elämäntapamuutoksella. Jo kohtuullinen painon pudotus (5-10 %) lisää terveyttä, vaikka normaalipainoa ei saavutettaisikaan. Ohjeita, neuvoja ja tukea painon pudotukseen ja painon hallintaan saat myös apteekista!

 

Lähteet:

http://www.mezina.fi/tuotteet/konjak-meille-laihduttajille.aspx

http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=CLA

http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Kromi

http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Vihre%C3%A4_tee

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00685

http://www.xlsmedical.fi/contact-faq/faq

Lue lisää »

Eroon salamatkustajista: Lemmikin sisäloishäätö

14.10.2016, Vihannin apteekki

Lemmikin sisäloishäätö

 

Syksyn tullessa monen lemmikin omistajan mieleen tupsahtaa ajatus, pitäisikö lemmikkini madottaa? Tapoihin on kuulunut usean vuoden ajan antaa lemmikille loishäätö rutiinisti kerran tai kaksi kertaa vuodessa, yleensä keväällä ja syksyllä, vaikka lemmikki ei näyttäisikään kärsivän sisäloisista.

Tutkimusten mukaan sisäloiset ovat Suomessa harvinaisia. Vain kuudella prosentilla suomalaisilla koirilla esiintyy sisäloisia ja sisäkissojen loistartunnan saamisen riski on hyvin pieni. Loishäädön tarve on kuitenkin yksilöllistä, sekä riippuu paljon lemmikin elintavoista ja harrastuksista. Aikuistuneilla lemmikeillä on yleensä kehittynyt vastustuskyky loisia vastaan. Paljon ulkona liikkuvien lemmikkien (esim. metsästyskoirat ja saalistavat kissat) riski saada sisäloistartunta on moninkertainen, sillä ne pääsevät valvomatta liikkumaan laajemmalla alueella ja syömään loisia sisältäviä väli-isäntäeläimiä tai niille annetaan riistan sisäelimiä kypsentämättä.

Sisäloistartunnan saanut lemmikki voi oireilla monella eri tavalla.

 

 

 

Myös oireeton lemmikki voi kantaa matoja, joten aina lemmikin ulkoinen olemus ei ole luotettavin tapa arvioida matolääkityksen tarvetta. Tällöin lääkityksen tarpeen varmistamiseksi luotettavin tapa on ottaa ulostenäyte, joka toimitetaan eläinlääkärille tutkittavaksi. Näytteestä saadaan selville, onko lemmikillä matoja, mitä matoja sillä mahdollisesti on, sekä mitä lääkettä lemmikille kannattaa antaa.

Ulostenäytteen tutkimista suositellaan nykyään ensisijaisesti kaikille lemmikeille sen sijaan, kuin että annettaisiin epäselvissä tilanteissa matolääke ”varmuuden vuoksi”. Ulostenäyte tulisi ottaa aikuiselta lemmikiltä kerran vuodessa. Ulostenäytteen ottamiseksi ohjeet löydät esimerkiksi Evidensia Eläinlääkäripalvelujen sivuilta: http://www.evidensia.fi/hoitovinkit/kissat/nain-otat-ulostenaytteen-loistutkimusta-varten/ .

Kuitenkin, mikäli ulostenäytettä ei syystä tai toisesta haluta ottaa, olisi tärkeämpää lääkitä lemmikki, kuin jättää lääkitsemättä. Uusien tietojen valossa esimerkiksi koirien madotussuosituksia on muutettu. Kaksi kertaa vuodessa tapahtuvan madotuksen teho ei välttämättä riitä koirille, joilla ei vielä ole kehittynyttä vastustuskykyä sisäloisille. Mikäli ulostenäytettä ei ole tutkittu, tulisi koira lääkitä neljä kertaa vuodessa.

 

Kuva: http://lemmikinkotiapteekki.fi/tietoiskut/madottaa-vaiko-eiko-madottaa

 

 

Ulkona liikkuva ja saalistava kissa voi herkästi saada sisäloistartunnan syödessään lintuja ja jyrsijöitä. Näille kissoille laajakirjoisen matolääkkeen antamista suositellaan kerran kuukaudessa 16 viikon iästä lähtien. Sisäkissoilla tartunnat ovat epätodennäköisiä ja kissan lääkityksen tarve onkin hyvä varmistaa kerran vuodessa ulostenäytteellä.

Lemmikin sisäloishäädöstä on tärkeää huolehtia, sillä sen lisäksi, että madottomuus parantaa lemmikin elämänlaatua ja edistää terveyttä, sillä ehkäistään sisäloistartuntojen leviämistä muihin lajitovereihin. Jotkin sisäloislajit voivat tarttua myös ihmisiin, vaikkakin se on hyvin harvinaista Suomessa. Huolellinen ulosteiden siivoaminen ja sisäloishäädöstä huolehtiminen kuitenkin ehkäisevät tehokkaasti tartuntaa eläimestä ihmiseen.

Lue lisää »

Aurinko hellii, mutta voi myös vahingoittaa ihoa

21.06.2016, Vihannin apteekki

Keskikesän juhla, juhannus on jo lähellä. Ilmat vähän viilenivät, sitten toukokuun lyhyen hellejakson, mutta toivottavasti vain tilapäisesti. Osa on jo päässyt kesälaitumille touko-kesäkuun vaihteessa, kuten koululaisetkin. Osalla on lomat vielä edessä tai jäävät viettelemään juhannukselta kesälomaansa.

Aurinko ja lämpö usein liitetään juhannussäähän, tai ainakin toivotaan näitä. Vaikka viimevuosien juhannukset eivät tätä kaavaa ole noudattaneetkaan. Auringon lämmöllä ja luonnollisella auringonvalolla sanotaan olevan paljon hyviä terveysvaikutuksia, mutta valitettavasti myös kielteisiä ei toivottuja vaikutuksia. Auringon UV-säteily parantaa monia ihosairauksia, valo kohentaa mielialaa, lämmittää ja auringonvalo muodostaa iholla D3-vitamiinia, jonka vuoksi D-vitamiinia varmaan sanotaankin aurinkovitamiiniksi. Valitettavasti auringon UV-säteily pystyy myös vaurioittamaan ihoa ja silmiä, jos annos kasvaa liian suureksi. Auringon UV-säteily voi vanhentaa ihoa ja lisätä suurina määrinä ihosyövän vaaraa. Iho voi muuttua karheaksi ja kuivaksi. Iän karttuessa auringonpalvojan ihon sidekudos rappeutuu ja iho rypistyy helpommin. Iholle voi ilmestyä tummia pigmenttimuutoksia tai mustia kesakoita (aurinkokesakoita).

Vähentämällä itse aurinkoaltistusta voi pienentää UV-säteilyn haittavaikutuksia. Esimerkiksi ilmatieteen laitoksen UVI-palvelu antaa tietoja siitä milloin UV-säteily on voimakasta. Suojautumistarpeen arviointia varten Suomessa on käytössä arvo, UV-indeksi. Indeksin avulla voidaan kertoa sekä ennusteista että UV-säteilyn määrästä. Indeksi arvo luku 0 kertoo, että UV-säteilyä ei ole lainkaan. UV-säteilyn voimakkuus vaihtelee eri vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Lisäksi sään pilvisyys ja ilman otsonin määrä vaikuttavat UV-indeksi arvoon.

 

 

Auringonvalo polttaa sitä herkemmin, mitä vaaleampi ja ohuempi ihon on. Meistä suomalaisista reilu neljäsosa ei rusketu lainkaan tai ruskettuu huonosti. Ruskettumisen sanotaankin olevan ihon suojamekanismi auringonsäteiden haitoilta. Keskipäivällä auringonsäteen ovat haitallisimmillaan, jo 15 - 30 minuutin oleskelu auringossa voi polttaa erityisesti vaaleamman ihon. Vaikka aurinko olisi pilvessä, voi sen säteet silti olla haitallisia. Myös vesistön äärellä, rannalla tai vedessä UV-säteilyannos lisääntyy merkittävästi.

Auringonvalo voi myös aiheuttaa ikäviä yllätyksiä joidenkin lääkkeiden kanssa. Iholle voi ilmestyä auringonpolttaman kaltaista, niin sanottua valoihottumaan tai ihottuman kaltainen reaktio. Ihoreaktio voi syntyä sisäisesti nautittavien tai ulkoisesti käytettävien lääkeaineiden ja auringon UV-säteilyn yhteisvaikutuksesta. Valolääkeihottuman yleisenä aiheuttajana on UV-säteilystä nimenomaan UVA-säteily. UVA-säteily läpäisee myös lasia, joten on hyvä mustaa että jopa ikkunalasin läpi tuleva auringonvalo voi laukaista aurinkoihottuman. Aurinkovoiteista voi olla apua valoihottuman ehkäisyssä. On hyvä valita hajusteeton, mahdollisimman korkealla suojakertoimella oleva valmiste sekä voidella aurinkovoide iholle hyvissä ajoin ennen aurinkoon menoa. Lisäksi tulee valita valmiste joka suojaa sekä UVA- että UVB-säteilyltä.  Lisätietoja lääkkeiden ja auringon mahdollisista yhteysvaikutuksista voit kysyä apteekista.

 

Joka tapauksessa nautitaan keskikesän juhlaa, toivottavasti aurinkoisessa ja lämpimässä säässä. Nautitaan auringosta kohtuudella ja varoen. Erityistä varovaisuutta auringossa oleskellessa tulee kiinnittää huomiota hyvin vaaleaihoisten ja punatukkaisten, unohtamatta lapsia, etenkin pieniä lapsia. On hyvä välttää liiallista auringossa oleskelua, etenkin jos iho palaa herkästi. Suojaa iho esimerkiksi vaatetuksella tai siirry keskipäivän paahteelta varjoon. On hyvä totuttautua auringonvaloon varovasti, käyttäen alkukesästä aurinkovoiteissa voimakkaita suojakertoimia. Rannalla ja vesistön läheisyydessä on hyvä myös muistaa käyttää korkeakertoimisia aurinkosuojavoiteita. Kun iho on tottunut auringonvaloon tai loppukesästä voi siirtyä käyttämään matalampia suojakertoimia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lue lisää »

Liikunta - arjen kantava voima

19.05.2016, Vihannin apteekki

Auringonpaisteen alkaessa jälleen lämmittää ja lumien sulaessa moni halajaa ulkoilemaan ja tarkastelee kriittisesti omia liikuntatottumuksiaan. ”Istunko liikaa?”, ”Pitäisikö aloittaa sellainen ”ihan oikea” treenaaminen?”, ”Ehtisinkö vielä kesäkuntoon?” ovat kysymyksiä, jotka ovat ujuttauneet itse kunkin mieleen viimeistään siinä vaiheessa kevättä, kun  nuolemme suupielistämme vappumunkin sokerikuorrutetta. Itsensä fyysinen aktivoiminen on aina positiivinen asia, sillä päivittäinen liikunta auttaa ylläpitämään hyvää terveyttä ja jaksamaan arjessa paremmin. Kaiken lisäksi  liikunnallisten tekojen ei tarvitse olla mitenkään erikoisia, jotta niistä hyötyisi.  Muun muassa kävely, pyöräily, haravoiminen, lumityöt ja nurmikon leikkuu työnnettävällä ruohonleikkurilla ovat oivia arkiliikunnan muotoja.

 

 

 

 

Seuraavaksi muutama havainto liikunnan ja arjen välisestä suhteesta:

  • Työpäivän jälkeen olo on usein nuutunut ja ynseä. Tämä johtuu todennäköisesti liiasta istuskelusta sisätiloissa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, kävely-, pyörä-, tai juoksulenkki virkistävät paljon enemmän kuin sohvalla löhöily. Mikään kotiaskare ei tunnu ylitsepääsemättömältä sen jälkeen, kun on ensin hikoillut kunnolla

 

  • Liikunta rentouttaa. Jatkuva paikallaan olo esimerkiksi tietokoneen käytön vuoksi saa aikaan staattista lihasjännitystä, joka pitkään jatkuessaan aiheuttaa mm. hartia-, niska- ja pääkipuja. Voimaharjoittelu esimerkiksi kuntosalilla laukaisee lihasten jännitystiloja ja ehkäisee niiden syntymistä.

 

  • Liikunta rauhoittaa. Toisinaan on parempi ottaa jalat alle, kun arki alkaa tuntua liian hektiseltä ja käymme ylikierroksilla. Erityisesti paljon samanlaisia toistoja vaativat liikuntamuodot auttavat tasaamaan mieltä. Hyvänä esimerkkinä tästä on  juoksu: lenkkitossujen tasainen tamppaus asfalttia vasten on varsin meditatiivinen ääni ja siksi se auttaa keskittymään hetkeen.

 

  • Unenlaatu paranee liikunnan aloittamisen myötä. Vaikka fyysinen harjoittelu piristääkin, se toisaalta myös väsyttää. Levollinen mieli ja harjoittelun uuvuttama keho tarjoavat otolliset olosuhteet uneen vaipumiselle. Nukahtamiseen vaadittu aika lyhenee ja syvän univaiheen kesto pitenee liikunnan ansiosta. Hyvä ja riittävä uni tekee arjesta mielekkäämmän.

 

  • Liikunta auttaa tauottamaan tekemistä niin töissä kuin kotona. Joskus on ihan hyvä antaa itsensä lusmuilla luvan kanssa ja jättää alitajunta työstämään varastoimaansa tietoa. Happihypyn jälkeen asioita saattaa katsoa ihan uudelta kantilta, jolloin luovien ratkaisujen löytäminen käy kuin itsestään.

 

  • Painonhallinta on helpompaa, kun harrastaa liikuntaa. Ensinnäkin jääkaapilla käyminen vähenee liikuntaharrastuksen viedessä aikaa syömiseltä. Toisekseen liikunta parantaa mielialaa, mikä on yleensä vähentää syömisen tarvetta etenkin niin sanotuilla tunnesyöpöillä. Muutaman kilon painonpudotus virkistää, mikä on arjessa jaksamisen kannalta hyvä asia.

 

Lue lisää »